keskiviikko 27. tammikuuta 2016

Sunnuntain kilpailut


kuvaaja: Laura Nissinen

''Moikka kaikki, mä olin sunnuntaina tosi reipas pikkumies ja jaksoin nousta aikasin, että pääsen katsomaan vähän isosiskon lemppari puuhailua, meinaa siis agilityä. Hurjinta siinä oli, että mun isosisko kilpaili muita koiria vastaan, jopa sellasii tosi isoja koiria vastaan. Ei mua tietenkään pelottanu yhtään ne muut koirat tai kovat äänet, koska mähän en pelkää mitään! Olisin itsekkin halunnut sinne aitojen sisäpuolelle juoksemaan, osaanhan mä jo mennä tosi lujaa putkestakin.
Mut sain olla ylpee mun siskosta, se kävi spurttailemassa kahella erinlaisella radalla. Vaikka sitä ja mun emäntää vähän tais jänskättää, niin ne juoks kaikista nopeimmin sen sokkelon läpi. Ekalla radalla ne ei vissiin ees mokanneet mitään, mut tokalla radalla se sisko sit oli vähä kömpelö, tiputti kaks rimaa!! ja se toinen rima oli vielä ihan niiku ensimmäisenä? onkse vähän sokee, mä en olis ainakaan tiputtanu.
Mut annetaan sen kömpelyys anteeksi, pääshän se kuitenkin palkintopallilla ykköseksi! Ja mä vähän niiku söin sen voittokarkit kotona salaa..:D



Pääsin mä silti vielä illalla näyttää mun agilitytaitoi yhelle saman ikäselle ja rotuselle tytölle, harmittaa ettei mua videoitu kun olin niiiin hyvä..Mut mami lupas, et ens kerralla kun pääsen agilityyn, nii sit se videoi ja päivittelee teillekkin vähän mun aksaosaamisii!!

Mua vähän jäi harmittaa, etten mä päässyt lauantainakin sinne agilitypaikkaan, koska mun isikin oli hyppimässä esteitä kilpaa muitten isojen koirien kanssa. Se oli varmasti yhtä hyvä kun mun sisko!

Mä haluun teille viel näyttää kui hyvä sisko mul on, joten kattokaa noi alla olevat videot! Meitsi lähtee nyt tapaamaan yhtä uutta koilakaveliiii''


12 kommenttia:

  1. Onko teille tulossa vauva? :-) Tai sit vaan toi sun takki hämää! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tää oli kyl paras kommentti :D Mutta ei ole, mulle riittää nämä koiravauvat vielä tällä erää :-)

      Poista
  2. Siis vau, te meette superhyvin! <3

    VastaaPoista
  3. Olis kiva jos tekisit joskus postauksen koirien ruokinnasta, mitä ne syö, miksi ja kuinka paljon. Ja myös esim kuinka palauttelet Tidaa aksatreeneistä yms :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Pistetäänhän mietintään, jos sellainen saataisiin aikaseksi!

      Poista
  4. Tosi hyvältä näyttää teidän meno! Oon aika uusi lukija, joten en tiiä ootteko paininu lähdön kanssa miten, mutta kokemuksesta voin sanoa, että se kannattaa treenata kuntoon :)

    Meidän yhdellä koiralla on ollu varasteluongelmaa ja hiipimistä ja siinä mielentilassa tuppasi lentelemään vähän omia ratojaan eikä kuunnellut juurikaan. Äiti teki sen kanssa niin, että koko lähtö laitettiin uusiksi. Sinne tultiin hiljaa ja kontrollissa ja jäätiin keskittyen - eli siis haukkuhuutokierroksetmiljoona-mielentilasta piti päästä eroon ja lähtöä tehtiin ihan erikseen, ei ensin ollenkaan radalla, vaan treeneihin lähdettiin lennosta muualta. Rajat tehtiin selkeiksi - radalle tultiin käskystä, ei varastamalla tai hiipimällä ja kolmannesta virheestä joutui hetkeksi kokonaan pois, esimerkiksi hallin ovelle jäähylle tai sitten käytiin kokonaan ulkona ja tultiin kohta yrittämään uudelleen. Lisäksi palkattiin paljon takapalkalle. Yhteistyö sujuu nyt paljon paremmin kisoissakin, kun kiihkeyskierrokset pysyvät siedettävissä lukemissa :D Vielä tosin on tekemistä, sillä kisatilanteet ovat vähän hankalia edelleen!

    Mutta pointtini siis oli se, että koska sunkin koira on nopea, niin voitat tosi paljon sillä että pääset radalle rauhassa ja aloitatte radan yhtä matkaa. Tidakin vaikuttaa kuitenkin aikas lennokkaalta ja kiihkeältä kaverilta! Lisäksi se on vielä nuori, joten varastelu on helpompi kitkeä pois tässä vaiheessa, mikä helpottaa elämää jatkossa. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista! Takapalkan olin aivan unohtaa, sitä voitaisiin kokeilla!
      Treeneissä Tida pysyy lähdössä iha mukavasti, on hiljaa ja keskittynyt. Samoin kisapaikalla ennen starttiin menoa harjoitellaan aina sitä paikalla oloa radan vieressä. Silloin pysyy myös. Mutta se vaihe kun mennään itse radalle niin alkaa se katastrofi vaihde.

      Todellakin totta, että tämä käytös täytyy nyt kitkeä pois! Ja töitä olen asian eteen tehnyt, että treeneissä lähtötilanne olisi hyvä. Sen yhdistäminen vain kisatilanteeseen on vaikea, lisänä jännitän itse, jonka Tida varmasti lukee ja käyttää hyväkseen -juurikin haukkumalla ja karkaamalla.

      Poista
    2. Kisatilanteissa äitillä on usein ollut joku tuttu huutamassa, että "nousi", jolloin äiti pystyy reagoimaan koiran virheeseen ilman, että joutuu kyttäämään koko ajan, että lähteekö vai eikö. Uskon, että Tida on huomannut myös sun epävarmuuden sen lähdön kanssa - et pysty kävelemään varmoin askelein ja luottamaan siihen, että se jää. Jännityksestä huolimatta sun pitäis pyrkiä vaan jättämään se, ja sen täytyis pystyä jäämään. Varmat askeleet on olleet meidän kanssa ainakin apu, koska epävarmalla hiipimisellä olisi meidän tyttö menettänyt varmaan hermonsa :D Tsemppiä treenailuun, toivottavasti onnistutte kitkemään tavan pois! Lisäksi kannattaa ehkä ottaa nollatoleranssi siihen varastamiseen kisoissa - aika monet hyllyt tullut noillekin, kun varastamisesta koira joutuu takaisin lähtöön ja jos siitä vielä varastaa, niin rata ei jatku ollenkaan. Jos annat varastamisen aina anteeksi, on tehty työ ihan turhaa. Meidän Hulda ainakin on niin kiihkeä koira, että palo radalle on niin suuri, että se lähtö on vain sellainen tylsä pikku hidaste, ja sen takia asiassa piti olla tosi mustavalkoinen. Ja ollaan edelleen... Nollia ehtii tehdä myöhemminkin! ;)

      Poista
  5. Tosi kivalta näyttää tuo teidän meno! Vaikka aluksi koira ei pysyisi paikallaan, niin itse ainakin komentaisin ehkä vähän tiukemmin. (Videolla ääntäsi ei niinkään kuulunut. ) Ärsyttävä tilanne, jossa koira ei radan edessä osaa pysyä yhtään paikallaan! Hienoja ratoja :)

    VastaaPoista
  6. Tosi kivan näköistä menoa teillä! Tuo lähdöstä karkailu on kyllä inhottava ongelma - siinä pitää vaan itse pysyä tiukkana ja pää kylmänä viedä koira takaisin, vaikka siitä uudelleen istuttamisesta hylky tuleekin. Tsemppiä! :D

    http://pikkupumi.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep! Pitää alkaa itse tsemppaamaan et muistan pysyä tiukkana asian kanssa, mulla on huono tapa lipsua, jonka takia ei edistytä. :p

      Poista